Meeker 2017-es internet trendek magyar köntösben

///   2017. július 11., készítette Pintér Robesz

Múlt hónapban szó nélkül hagytuk Mary Meeker híres, internet trendek anyagát. Az idén már 355 diára hízó riportot érdemes átpörgetni, mi a legfontosabb trendekből szemezgetünk a Recode beszámolója alapján – kiegészítve azokat magyar vonatkozású adalékokkal:

  • Tovább lassul az okostelefonok terjedése. Már tavaly is egy számjegyű volt a globális növekedés, 2016-ban éves viszonylatban már csak 3%. Ma már nem az eszközök számának növekedése hajtja előre az iparágat, hanem az azon nyújtott szolgáltatások és egyéb megoldások. Az eNET 2013 óta folyó okostelefonos kutatása alapján ugyanakkor idehaza továbbra is dinamikusnak tekinthető a bővülés: a 18 évnél idősebb netezők körében 2015 áprilisában mért 3,9 millió okostelefon használó tábor mérete 2017 áprilisára elérte a 4,5 milliót, ami 15%-os éves bővülés. Idehaza is látható azonban a növekedés lassulása némi fáziskéséssel. Ezzel párhuzamosan a csoporton belüli különbségek fontossága erősödik fel– már nem az lesz érdekes, hogy kinek van és nincs okostelefonja, mert szinte mindenkinek lesz – hanem, hogy kinek milyen készüléke van, és mire használja azt.
  • A hang elkezdte átvenni a gépelés szerepét a keresésekben. A mobilos keresések 20%-át adta a hang, miközben a pontosság elérte a 95%-ot. Ez a trend még várat magára idehaza: egyelőre még nem tudunk egyetlen mesterséges intelligenciát használó digitális asszisztenssel sem magyarul csevegni. Sőt, a Hunglish-sal is küzdenek ezek a szerkezetek. Kevéssé vigasztalhat minket, hogy sokszor az angol anyanyelvűek sem feltétlenül boldogulnak velük.
  • 10 év alatt a Netflix a semmiből 30%-os részesedést szerzett az otthoni szórakoztatóipari bevételekből az amerikai piacon. Mindeközben a TV nézettség tovább is csökken. Az eNET tavalyi kutatása szerint idehaza azonban nem eszik ilyen forrón a kását: körülbelül 100 ezer olyan magyar internetező lehet, aki hajlandó az eredendően angol nyelven elérhető szolgáltatásért kifizetni a havi előfizetési díjat. Az Amerikában olcsónak tekinthető Netflix díja itthon nem számít alacsonynak (hasonló összegért nálunk 50-60 csatornát kínáló tévés csomagot is lehet venni, ami magyarul érhető el, van benne hírek, sport és helyi tartalom is).
  • Meeker szerint az egyik következő nagy világtrend a gaming, a globális interaktív játék rövid időn belül mainstream kikapcsolódássá válik. Míg 1995-ben körülbelül 100 millió játékos lehetett a világon, addig 2017-ben becslések szerint számuk elérte a 2,6 milliárd főt. A videojátékok idehaza is növekedés előtt állnak, az alkalmi játék (casual gaming) és azon belül a mobil játék idehaza is milliók kedvelt időtöltése lett és érzékelhető, hogy a hardcore gaming, valamint az e-sport is áttörés előtt áll idehaza. Elfogadottságuk a közeljövőben nőni fog az eNET kutatásai szerint (videojáték kutatás és e-sport kutatás).
  • Egészségügy: a viselhető eszközök terjedése egyre fontosabb, míg 2016-ban még csak az amerikaiak 12%-nak volt ilyen kütyüje, addig 2016-re ez elérte a 25%-ot. Meeker szerinte az emberek nagyobb része (60%) szeretné megosztani az ilyen eszközök segítségével megszerzett adatait az ezzel foglalkozó cégekkel. Az eNET 2016 novemberi online kutatása szerint a 18 évnél idősebb netezők 7%-ának volt okosórája, ugyanakkor további 11% mondta, hogy szívesen vásárolna ilyen eszközt, 39% kipróbálná és 43% utasítja csak el azt teljesen.

Mindezek alapján kijelenthető, hogy a Meeker által azonosított nemzetközi internet trendek egy része idehaza is tetten érhető, ugyanakkor több-kevesebb fáziskéséssel követjük a trend diktáló országokat. Illetve nem minden trendet lehet egy az egyben átültetni hazai környezetre, ahol a hazai nyelvi és kulturális közegnek megfelelő adaptációra volna szükség (pl. hangvezérelt keresés, Netflix terjedése), ott jóval lassabb a terjedés, valamint nem is válik mainstreammé az adott innováció.

Pintér Robesz

//  Megosztás